O autorze
Nauczę Cię metod kreatywnych, dzięki którym skrócisz czas rozwiązania złożonych problemów, wyróżnisz się w swojej pracy oryginalnymi, trafnymi pomysłami czy wykorzystasz szansę np. na podwojenie sprzedaży, której nie dostrzega konkurencja.

Tomek Bąkowski - prowadzi firmę BrainWorx Consulting, jest konsultantem, facylitatorem kreatywności i od 2010 roku sprawdzonymi metodami kreatywnymi opracowanymi m.in. dla CIA pomaga przedsiębiorcom, menadżerom i zespołom takich firm jak ING, Viessmann czy Polast Media znacznie skracać czas rozwiązania złożonych problemów biznesowych i przekuwać potencjał kreatywny drzemiący w ich pracownikach na wartościowe rozwiązania.

Twitter

Istota przywództwa w chaosie z perspektywy ataku 9/11 na Pentagon – wywiad z Majorem US Marine cz. 1

W sierpniu podczas konferencji Nordic Inspiration Congress oraz poprzedzającego obozu survivalowego poznałem wyjątkową osobę: Majora US Marine na emeryturze, Dana Pantaleo, który prowadził m.in. akcję ratunkową podczas ataku 9/11 na Pentagon. Dan zgodził się na udzielenie wywiadu. W części pierwszej skupimy się na tym jak chaos wpływa na postawę liderów w biznesie i organizacjach oraz jakie zachowania pomagają najlepszym z nich dobrze poradzić sobie w momencie znaczących zmian. W części drugiej poznamy fakty i inspirującą lekcję prawdziwego przywództwa w sytuacji kryzysowej jakim był atak 9/11 na Pentagon, podczas którego Dan kierował akcją ratunkową

Dzień Dobry Dan! Miło Cię znowu widzieć! Podczas kongresu w Tallinie wygłosiłeś fantastyczną mowę na temat przywództwa w chaosie. Przedstawiłeś prawdziwe i powodujące ciarki na plecach przykłady postaw prawdziwych liderów podczas ataku 9/11 na Pentagon, kiedy to legł w gruzach paradygmat poczucia bezpieczeństwa obywateli. Zanim opowiesz o szczegółach, możesz wyjaśnić co rozumiesz przez zmianę paradygmatu?
Wszyscy mamy do czynienia z chaosem, zmianami podstawowych reguł (paradygmatu) panujących w naszym otoczeniu. Niektórzy radzą sobie z tym lepiej niż inni i w moim wystąpieniu opowiadam o sprawdzonych zachowaniach i postawach liderów, które należy rozwijać aby lepiej radzić sobie właśnie w kryzysowych sytuacjach lub gdy zmienia się paradygmat.
Nasze paradygmaty to reguły, których używamy aby nadać sens naszemu otoczeniu. Zmiana oznacza, że te reguły nie mają już zastosowania, są nieaktualne, nie działają jak do tej pory. Np.: nawigując, poruszając się po ulicach Chicago – zestawem zasad, który nadaje sens otoczeniu jest mapa. Jeżeli miałbyś mapę Nowego Jorku zamiast mapy Chicago, pojawia się problem, ponieważ ta nowa mapa (zestaw zasad) nie pomagają już zrozumieć otoczenia (ulic Chicago).

W jaki sposób zmiana, odwrócenie paradygmatu oddziałuje na liderów?
Kiedy zorientują się, że nastąpiła zmiana zasad, liderzy mają możliwość przystosować się to tej zmiany lub nie. Im więcej mają do czynienia z chaosem, tym lepiej rozumieją dynamikę zmian oraz to, że coraz częściej nie będą opierać się na starych zasadach. Jedna rzecz w takiej sytuacji to w ogóle rozpoznać, że reguły się zmieniły, ale druga najważniejsza to podjąć działanie.

… co zatem robią najlepsi liderzy gdy zdają sobie sprawę, że paradygmaty, na których się opierali zmieniły się?
Istotą przywództwa jest radzenie sobie z zmianami i chaosem. Menadżerowie mają utrzymać status quo. To moja definicja „zarządzania” i „przywództwa”. Liderzy wprowadzają zmiany i tworzą nowe otoczenie. Menadżerowie później zarządzają tym otoczeniem, które otrzymali od liderów. Są ludzie, którzy są po prosu wizjonerami i myślą na innym poziomie. Mam na myśli takich ludzi jak Bill Gates czy Steven Jobs, oni zmienili paradygmat dla reszty świata i menadżerów, którzy za tą zmianą podążyli.

W swojej prezentacji zaznaczyłeś, że przywódcy muszą myśleć „out-of-box” kiedy zmieniają się paradygmaty. Dlaczego i co rozumiesz przez myślenie out-of-box ?
Wyróżniłem cztery zachowania liderów w chaosie i jednym z nich jest” myśleć out-of-box i patrzeć szerzej, mieć większy obraz sytuacji”. Aby to zrobić musisz wyjść z poziomu codziennych trudności i zmagań. Niezależnie czy jesteś właścicielem małej piekarni czy zarządzasz dużą korporacją aby uzyskać szersze spojrzenie, (bigger picture), możesz zadać pytanie co jest celem Twojej organizacji – dlaczego robicie to co robicie? Zadawanie pytania „dlaczego” da Ci wgląd w to w jaki sposób organizacja wpisuje się w szerszy obraz – nowe środowisko, jeżeli zaszły w nim zmiany.
… więc skupianie się na codziennej walce powoduje, że myślimy bardzo wąsko …
Tak, dlatego czasem należy odejść od tego aby uzyskać wgląd w szerszy obraz.

W takim razie jak powinni myśleć liderze, na czym skupiać się prowadząc w chaosie jakim był np. atak 9/11 na Pentagon?
Po pierwsze musisz uznać, pogodzić się, że zasady dramatycznie się zmieniły. To jest już bardzo duży krok. Czasami liderzy wolą wsadzić głowę w piasek i mówić: „To jest zbyt radykalna zmiana dla sposobu w jaki prowadzę biznes…” i odrzucić zmianę. Następne zachowania, które pomogą liderowi okiełznać chaos to: gotowość do podjęcia działania dla organizacji lub siebie; zachowanie spokoju i przedłożenie potrzeb innych przed swoimi oraz zainspirowanie ludzi, którzy za nim podążają. Kolejne dwa elementy to: pozostanie w zgodzie z własnymi wartościami, molarnymi przekonaniami i etyką i myślenie out-of-box oraz spojrzenie na szerszy obraz.
To są cztery zachowania, o których mówię, że wszyscy przywódcy powinni wykazywać gdy mamy do czynienia z kryzysem lub zmianą paradygmatu aby działać skuteczniej niż inni.

Pamiętam Twoje świetne przykłady tych zachowań również w biznesie, możesz się którymś podzielić z czytelnikami?
Oczywiście! Jako przykład pozostania wiernym sowim moralnym wartościom opowiem o piekarni Monteleone w Nowym Jorku (link).
Piekarnia/cukiernia powstała w 1999 roku przez 3 ludzi i w ciągu dwóch lat, biznes tak dobrze szedł, że byli w stanie zatrudnić kilku pracowników z różnych części świata. Później doszło do ataków na WTC 9/11 i i ich biznes zaczął iść gorzej. Nikt nie chciał wydawać dużo pieniędzy na ciasta weselne. Rok po atakach 9/11 ich księgowy przyszedł do właściciela firmy i powiedział: Słuchaj, jest coraz gorzej, trzeba zwolnić te trzy osoby, które sprowadziłeś i zatrudniłeś. Właściciel nie zrobił tego. Jego moralny kompas pokazywał mu inny kierunek niż zwalnianie ludzi. Czuł, że nie może nie może tego zrobić, więc chciał znaleźć inny sposób by odnieść sukces,. Jego lojalność i etyczna postawa zostały nagrodzone: te trzy osoby, zebrali się i wpadli na pomysły jak podnieść rentowność firmy. Teraz, 12 lat później piekarnia nie tylko przetrwała, ale rozwija się i ma w sumie 15. Częścią tego sukcesu na pewno była decyzja podjęta przez właściciela rok po 9/11.
… wiesz na jaki pomysł wpadli wtedy?
Mieli kilka pomysłów, ale najbardziej udany okazał o się stworzenie plastikowej wersji tortu weselnego wielokrotnego użytku. Była to dokładna imitacja, pięknego drogiego tortu. Podczas ceremonii na scenie para młoda kroiła tylko jeden kawałek (prawdziwej części). Obsługa zabierała tort i na zapleczu kroili już standardowe ciasto i podawali gościom.

Rozmawiał Tomasz Bąkowski
www.brainworx.pl

W części drugiej poznamy inspirującą lekcję przywództwa w sytuacji kryzysowej jakim był atak 9/11 na Pentagon, podczas którego Dan kierował akcją ratunkową
Zapraszam na część drugą wywiadu tutaj
Trwa ładowanie komentarzy...