O autorze
Nauczę Cię metod kreatywnych, dzięki którym skrócisz czas rozwiązania złożonych problemów, wyróżnisz się w swojej pracy oryginalnymi, trafnymi pomysłami czy wykorzystasz szansę np. na podwojenie sprzedaży, której nie dostrzega konkurencja.

Tomek Bąkowski - prowadzi firmę BrainWorx Consulting, jest konsultantem, facylitatorem kreatywności i od 2010 roku sprawdzonymi metodami kreatywnymi opracowanymi m.in. dla CIA pomaga przedsiębiorcom, menadżerom i zespołom takich firm jak ING, Viessmann czy Polast Media znacznie skracać czas rozwiązania złożonych problemów biznesowych i przekuwać potencjał kreatywny drzemiący w ich pracownikach na wartościowe rozwiązania.

Twitter

Jakie paradygmaty i trendy będą znaczące w przyszłości? Zrozum je aby wprowadzać efektywniej innowacje. Część 3 wywiadu.

Kontynuujemy rozmowę z Paulem ...

W Tallinnie podkreślałeś, że aby odnieść sukces w innowacjach musimy zrozumieć paradygmaty i radykalne zmiany. Jak myślisz na jakich przyszłych trendach powinny skupić się organizacje biznesowe rozwijając innowacje aby tworzyć największą wartość dodaną?



Myślę, że ważnym jest aby zrozumieć, że wszystkie te paradygmaty wciąż występują. Paradygmat wiedzy staje się bardziej istotny niż paradygmat przemysłowy, ale wciąż funkcjonuje sporo „przemysłowych produktów”. Jeżeli robisz innowacje myśl o paradygmacie w obszarze którego działasz ponieważ to pomoże Ci także dobrać odpowiednie narzędzia. Wszystkie paradygmaty wciąż istnieją i możesz próbować wprowadzać innowacje w każdym z nich, ale jeżeli spojrzysz na trendy paradygmat wiedzy jest tym, który ewoluuje teraz naprawdę. Nowe propozycje, które odnoszą sukcesy (jak np. Google czy Amazon) są oparte właśnie o cyfrowe rozwiązania.
Co widzimy jako trend to fakt, że problemy jakie napotykamy jako społeczeństwo np. niedobór energii czy rosnące koszty opieki medycznej nie jesteśmy w stanie rozwiązać samemu jako firma, rząd czy organizacja pozarządowa czy nawet społeczność. Tego rodzaju problemy naprawdę muszą być rozwiązywane grupowo w prawdziwej współpracy. Co również widać z perspektywy ludzi, cenią oni coraz bardziej zrównoważone innowacje oraz próbują optymalizować swoje środowisko/otoczenie w sposób zrównoważony. Tego typu rozwiązania potrzebują ekosystemu. Te rozwiązania są budowane na cyfrowej technologii i są oparte o wiedzę. Dane (przyp. zarządzanie i obróbka bardzo dużej liczby danych tzw: „Big Data”) są oczywiście dużym trendem dla designerów, szczególnie ich wizualizacja. Mieć dane to jedna sprawa, ale jeżeli nie potrafisz wyciągnąć z nich mających znaczenie propozycji lub wniosków, tworzenie innowacji staje się bardzo trudne.
Zgodne „doświadczenia użytkowników” (przyp. ang. user experience) są kolejnym ważnym elementem ekosystemu, ponieważ kilka propozycji musi działać w spójny i wygodny sposób dla użytkownika końcowego. Oprócz tego musisz wpadać na proste rozwiązania, ponieważ pojęcie ekosystemu może stać się bardzo skomplikowana patrząc z perspektywy użytkowania. Można to zauważyć w wielu patentach Apple, które powstają dla uproszczenia interface-u dla użytkowników.
Twoim zdaniem paradygmaty nie tylko się zmieniają lecz akumulują i w ten sposób świat staję się jeszcze bardziej skomplikowany. Musimy dostrzec jakiś obraz, powiązania w tej złożoności, które pomogą nam rozwiązywać problemy.

Oczywiście. Robienie rzeczy prostszymi dla końcowych użytkowników jest trudniejsze niż robienie rzeczy skomplikowanymi. Z pomocą Big Data i algorytmów staje się to coraz bardziej wykonalne aby wykorzystywać „silniki rekomendacji” do upraszczanie rozwiązań.

Zapytałem znajomych, którzy zarządzają firmami we Wrocławiu: Gdybyś miał okazję zadać jedno pytanie Szefowi Philips Global Innovation and Design o co byś go zapytał? Odpowiedzieli: jak Philips przewiduje jak rynek będzie wyglądał za 5-10 lat?

Co mieli na myśli mówiąc rynek?

Powiedzmy, że chodzi o rynek, na którym działa Philips

W tym momencie jako firma śledzimy trendy, o których wcześniej rozmawialiśmy. Robimy to ponieważ uważamy, że jest potrzeba rozwiązania większych problemów, które jako społeczność napotykamy.
Ekosystemy dla rozwiązań oświetleniowych oraz opieki zdrowotnej bardzo się różnią. Ponieważ każdy z nich potrzebuje innej uwagi, Philips dzieli się na dwie firmy: Rozwiązania oświetleniowe skupiają się na trudnościach i ekosystemie w tej dziedzinie, Technologie dla ochrony zdrowia bardziej na obszarach takich jak onkologia czy kardiologia.
Z perspektywy Philipsa nasz rynek będzie rozwijał się w kierunku coraz większego łączenia różnych części tych ekosystemów. Wierzymy, że aby rozwiązać problemy opieki zdrowotnej jednym z kluczy jest połączenie wszystkich elementów: stylu życia, opieki w szpitalu oraz leczenia, a także etapu po opuszczeniu szpitala, aby mieć pewność, że będziesz miał dobre życie wracając do zdrowia. Nazywamy to „zdrowotnym kontinuum”. W Philips przesuwamy się bardziej w stronę rozwiązań i platform software-owych zarówno w rozwiązaniach oświetleniowych jaki i opiece zdrowotnej. Naprawdę wierzymy, że przyszłość leży w kombinacji software-u i hardware-u, więc obok oprogramowania mamy także doskonałe produkty, z którymi możesz wchodzić w interakcje i które pomagają tworzyć zrównoważone i zdrowe życie.
Trwa ładowanie komentarzy...